Daisy
version 4.3.0
Log ind
Mine brugersider
Log ind
Ny bruger?
Søg og bestil
Søg efter arkivalier
Hjælp til Søg og bestil
Om arkivalierne
Sådan søger du
Sådan bestiller du
Tips til søgning
Ordforklaring
Andre søgemuligheder
Information
Privatlivspolitik
Cookiepolitik
Tilgængelighedserklæring
Læs højt
Print
Ny søgning
Arkivskaber:
Matrikeldirektoratet
Fra
Til
Officielle navne
1957
1988
Matrikeldirektoratet
1919
1957
Direktoratet for Matrikelvæsenet
1848
1919
Matrikelkontoret
Arkivnummer:
1472
Arkivinstitution:
Rigsarkivet, København
Vis bevarings- og kassationsbestemmelser
Bevarings- og kassationsbestemmelser for papirarkivalier
18.08.2004 Arkivalier fra Kort & Matrikelstyrelsen
Bemærkninger:
Fra Rentekammeret overtog Indenrigsministeriet 1848 Matrikulkontoret, hvis opgave var at vedligeholde og ajourføre matrikuleringen af land- og købstadejendomme (se Guide I s.349ff.). Sager vedrørende udstykning og sammenlægning af jord varetoges for købstædernes vedkommende af Indenrigsministeriets Kontor for Kommune- og Næringssager (før 1848 af Danske Kancelli), og for landdistrikternes vedkommende af Landvæsenskontoret (før 1848 under Rentekammeret). 03.03.1851 blev købstadjorders udstykning og sammenlægning overført fra Kontoret for Kommune- og Næringssager til Landvæsenskontoret, hvis journal betegnedes LCJ. Fra 1857 deltes denne journal i en Landvæsensjournal (LJ) og en Udstykningsjournal (UJ). 02.02.1867 blev købstadjorders udstykning og sammenlægning overført til Matrikulkontoret, hvis journal kaldes MCJ. Både Landvæsenskontoret og Matrikulkontoret indgik 1896 i det nyoprettede Landbrugsministerium. Fra 01.05.1899 overførtes også sager om udstykning og sammenlægning af landejendomme (UJ-sager) fra Landvæsenskontoret til Matrikulkontoret. Ved lønningslovens ikrafttræden 01.10.1919 omdannedes Matrikulkontoret til et direktorat i Landbrugsministeriets Departement, senere ligestillet med Departementet. Det stigende antal udstykninger i landbruget og i boligområder medførte en stadig vækst i forretningerne. Forvaltningskommissonen af 1946 foreslog en decentralisering af matrikelvæsenet gennem oprettelse af distriktskontorer. Det blev frarådet af Landbrugsministeriet, og tanken blev opgivet, især på grund af omkostningerne ved etablering af lokale distriktskontorer. Direktoratet var opdelt i et Personalekontor, to Udstykningsafdelinger og en Opmålingsafdeling. Desuden havde direktoratet et betydeligt arkiv (Matrikelarkivet) indeholdende protokoller og kort for matriklen af 1844, der fortsat dannede grundlag for matrikuleringen. Da administrationen af matrikelvæsenet medførte hyppig brug af ældre sager, er kun mindre dele afleveret til Rigsarkivet. UJ-sagerne og MCJ-sagerne er afleveret til 1905. Matrikuleringen i De Sønderjyske Landsdele var ordnet i lov 330 af 28.06.1920. Matriklens vedligeholdelse og udstykningssager varetoges her lokalt af 5 amtslandinspektører, med hvem direktoratet havde det overordnede tilsyn. Københavns og Frederiksberg kommuner havde hver deres eget matrikelvæsen, som ikke var underlagt Matrikeldirektoratet. Københavns matrikelvæsen lededes af en stadskonduktør, første gang udnævnt 1690. Frederiksbergs matrikelvæsen lededes af en stadslandinspektør iht. lov 187 af 01.05.1923. Iht. kongelig resolution af 10.09.1987 samledes de kortproducerende institutioner, Matrikeldirektoratet, Geodætisk Institut og dele af Farvandsdirektoratet (Søkortarkivet) pr. 01.01.1989 i én styrelse, Kort- og Matrikelstyrelsen under Boligministeriet.
Vis hele teksten
Arkivserier:
vis arkivserier
Antal underordnede arkivskabere i perioden:
0
Antal underordnede arkivskabere i alt:
2
Fra
Til
Overordnede arkivskabere
1848
1873
2. Departement
1896
1919
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri