mandag 23. mar. 2015

Rejsegilde på Rigsarkivets nye moderne magasinbygning i Viborg

Pressemeddelelse fra Rigsarkivet den 20. marts 2015.

I Rigsarkivets nye magasinbygning på Vennershåbvej i Viborg får Danmarks skriftlige kulturarv de bedst tænkelige forhold. Rigsarkivet overtager nøglerne 1. november i år.

Entreprenørfirmaet KPC og Bygningsstyrelsen er i fuld gang med at bygge en moderne magasinbygning i Viborg på 4800 kvadratmeter. Byggearbejderne er nu så langt, at der er rejsegilde 19. marts.

Rigsarkivet forventer at flytte ind i den store bygning i 2016, hvor der er mulighed for at opbevare 72 kilometer arkivalier under de bedst tænkelige forhold med optimal klimastyring. Der er indrettet et særligt rum til de gamle pergamenter. Det er også hertil, der overføres arkivalier fra Vester Allé i Aarhus.

Rigsarkivar Asbjørn Hellum udtaler:
”Vi ser frem til, at den nye magasinbygning står klar i Viborg. Sikring af den arkivalske dokumentation og kulturarv er arkivers kerneopgave. Med optimal klimastyring og moderne forhold skal det ny magasin medvirke til, at både medarbejdere og arkivalier har det godt. Samtidig forventer vi en mere hensigtsmæssig drift efter at vi lukker to midlertidige magasiner i Viborg ned. Med plads til 72 hyldekilometer arkivalier i det nye magasin kan vi være trygge ved, at magasinkapaciteten i Viborg kan rumme både den nuværende beholdning samt tilvæksten af arkivalier i mange år frem.”

Magasinbyggeriet ventes færdig til november i år, og på det tidspunkt vil bygningens yderside være udsmykket som en kæmpemæssig reol. Hermed vil kunstneren, Grethe Sørensen, fortælle, hvad bygningen indeholder..

Pressekontakt: Presseansvarlig Julie Avery, jav@sa.dk eller tlf. 41 71 72 41.