torsdag 24. nov. 2016

1.000 frivillige giver unik indsigt i fortiden

Pressemeddelelse 24. november 2016: Hjemmesiden Dansk Demografisk Database fejrer 20 års jubilæum.

Hvem er jeg i familie med? Hvor boede de, og hvad lavede de? Hvordan var Danmarks befolkning sammensat i år 1801? Det er bare nogle af de spørgsmål, man kan søge svar på i Dansk Demografisk Database. Hjemmesiden kan i år fejre 20 års jubilæum.

Den 1. december er det præcis 20 år siden, at Dansk Demografisk Database gik i luften. Over 1.000 frivillige har i de mellemliggende år, gennem en enorm indsats, gjort det muligt at søge i næsten 20 mio. poster på hjemmesiden. Den benyttes flittigt af slægtsforskere, forskere og andre interesserede. Alle kan på hjemmesiden slå op i folketællinger og kirkebøger og lede efter oplysninger om slægtninge, udlede tendenser i befolkningsudviklingen og på andre måder få indblik i fortiden. Hele 7 folketællinger er i dag fuldt tilgængelige. Det betyder, at de er helt indtastede, så de er søgbare og kan læses – også af dem, der ikke lige er eksperter i gammel håndskrift.

Nanna Floor Clausen fra Rigsarkivet, der til daglig holder styr på databasen, fortæller:

Projektet begyndte i 1992. Ideen kom fra to mænd, der havde lyst til at gøre det muligt at koordinere det arbejde med at afskrive gamle folketællinger og kirkebøger, som mange slægtsforskere var i gang med for deres egen fornøjelses skyld. Med skabelsen af hjemmesiden for nøjagtigt 20 år siden blev det for alvor muligt, og i dag står vi med en kæmpe database, som giver et unikt indblik i fortiden til stor fornøjelse for forskere og slægtsforskere. Det er noget helt særligt, også på verdensplan.”

Alle kan blive indtastere, og man vælger selv, hvilken periode man helst vil arbejde med. Man kan f.eks. bidrage med at indtaste oplysningerne fra et enkelt sogn for et enkelt år – eller man kan gøre, som den mest flittige af de mange frivillige og gennem en årelang indsats taste over 1 mio. poster!

Fakta om projektet

Dansk Demografisk Database er et resultat af et kildeindtastningsprojekt, der begyndte i 1992 som et samarbejde mellem slægtsforskningsforeninger og Dansk Data Arkiv. Formålet var at koordinere og fokusere den kildeafskrivning, der fandt og finder sted. For 20 år siden, den 1. december 1996, var projektet så langt, at der kunne oprettes en hjemmeside.

Dansk Demografisk Database findes i dag på adressen www.ddd.dda.dk. Alle kan frit og gratis søge i de indtastede folketællinger og kirkebøger m.m.

Alle kan bidrage til projektet. Det kræver blot, at man har adgang til en pc og kan eller har lyst til at lære at læse gamle tekster skrevet i hånden. Læs mere om, hvordan du bliver aktiv i projektet på hjemmesiden.

Kontakt

For yderligere oplysninger om Dansk Demografisk Database og kildeindtastningsprojektet, kontakt Nanna Floor Clausen fra Rigsarkivet, tlf. 41 71 73 90, mail nc@sa.dk

Pressen kan også kontakte presseansvarlig Julie Avery på jav@sa.dk

Pressefotos