fredag 15. mar. 2019

Rigsarkivet vinder Undervisningsmiddelprisen 2019

Rigsarkivet vinder prisen for undervisningstilbuddet Spadeslaget, som skal lære alle elever kildekritik og gøre dem til kritiske forbrugere af information. Det har næppe været vigtigere end i dag, hvor der er adgang til det meste med ét klik, og hvor nettet flyder med fake news.

“Gode undervisningsmaterialer kan fange, motivere og udfordre eleverne, uanset niveau. Og så er det blevet klart for os alle, at det digitale og det analoge ikke udelukker hinanden.” Sådan sagde formanden for Rådet for Børns Læring, Charlotte Rønhof, da hun overrakte årets Undervisningsmiddelpris til Rigsarkivets skoleteam for undervisningstilbuddet Spadeslaget. Og der var stor begejstring hos projektleder Mai-Brit Lauritsen: “Jeg er jublende lykkelig, og det er altså sagt på jysk,” fortalte hun.

Også undervisningsminister Merete Riisager havde rosende ord med på vejen:
”Gode og vedkommende undervisningsmidler kan være med til at fange og fastholde elevernes interesse for at blive klogere og dygtigere,” understregede hun.

Rigsarkivar Anne-Sofie Jensen udtaler: ”Vi er stolte over at modtage denne fornemme pris. Den er et udtryk for, at vi er med til at gøre en forskel for børn og unge. Vi lærer dem om Danmarks historie, om at de skal gå til kilderne, og at de skal være bevidste og kritiske brugere af information – både analogt og digitalt. Det er utrolig vigtigt i en tid med fake news.”

Unikt undervisningsmateriale i kildekritik

Undervisningsmaterialet Spadeslaget tager historisk afsæt i 1940, hvor 400 danske nazister marcherede ind i Haderslev bevæbnet med spader. Materialet er multimedialt og består af fire små film om kildekritik, en quiz, fire forskellige kildesæt med fotografisk gengivelse af originale dokumenter og opgaver. Det skal lære elever fra 6.-9. klassetrin kildelæsning og kildekritik.

Skolelærer Stine Thyge Johansen fortæller: ”Spadeslaget er et unikt undervisningsmateriale i kildekritik. Gennem praksisøvelser kommer Sherlock Holmes helt ind i klasseværelset, når Spadeslaget gåes efter med luppen af eleverne, der tager stilling til facts og fakes, pålidelighed og upålidelighed. Efter arbejdet med Spadeslaget er kildekritik og kildeanvendelse blevet nemmere at forholde sig til for klassen. Så det gør en stor forskel.”

Kontaktpersoner

Projektleder for Rigsarkivets undervisningsteam Mai-Brit Lauritsen: mbrl@sa.dk, tlf. 41 71 74 30.
Pressen kan kontakte presseansvarlig Julie Avery: jav@sa.dk, 41 71 72 41.

Læs mere om Spadeslaget: www.sa.dk/spadeslaget

Læs også Undervisningsministeriets omtale