onsdag 13. maj. 2020

Om at bruge Rigsarkivet under corona-krisen

Rigsarkivet følger nøje myndighedernes anbefalinger vedrørende corona. Alle læsesale er lukkede og arrangementer aflyst, men du kan stadig bruge Rigsarkivet.

Read news on corona in English

Rigsarkivet er genåbnet

Fra 27. maj begyndte vi en gradvis genåbning af Rigsarkivet. Læs mere om hvornår og hvordan læsesale og andre services åbner. Nedenstående information er derfor ikke længere relevant, om end vi gør opmærksom på, at der for visse af vore aktiviteter endnu er eftervirkninger af nedlukningen. Det gælder fx forlængede svarfrister på ansøgning om arkivadgang. Se særbekendtgørelse her.  

Rigsarkivet kører på digitalt blus

Alle fire læsesale er lukkede og alle fysiske arrangementer er aflyst eller udskudt indtil videre. Rigsarkivets medarbejdere fortsætter i videst mulig udstrækning arbejdet hjemmefra.

Situationen kan ændre sig fra dag til dag, så følg myndighedernes anbefalinger på coronasmitte.dk

Brug Rigsarkivet

Alle vore digitale tilbud og tjenester er i almindelig drift, så du kan fortsat benytte fx ArkivalieronlineIndtastningsportalen og digitale undervisningstilbud. Du kan også få hjælp og vejledning ved at skrive til Rigsarkivet eller ringe 41 71 72 02. Lad dig inspirere til at dykke ned i din og Danmarks historie online.

Hvis der, mod forventning, sker driftsforstyrrelser, gør vi alt for at genoprette digitale tjenester hurtigst muligt. Vær opmærksom på at Rigsarkivets hovednummer ikke i funktion, så længe alle medarbejdere arbejder hjemmefra.

Løbende opdateringer

Dette opslag er senest opdateret 29. maj 2020.

Spørgsmål og svar

+ Åben alle- Luk alle
  • Har Rigsarkivet materiale, jeg kan bruge til fjernundervisning?

    Ja, på kilderne.dk finder du mange forskellige digitale undervisningstilbud til både grundskole, stx/ hf og videregående uddannelser.

    Alle forløb bygger på originale kilder med fokus på kildekritik og dækker en række fælles mål i fagene historie, dansk, samfundsfag og kristendomskundskab/religion. Der er tilknyttet lærervejledninger, forløbsbeskrivelser, arbejdsspørgsmål og værktøjer til eleverne.

  • Kan jeg ringe og skrive, for at få hjælp til at bruge arkiverne?

    Ja, vi sidder klar som vanligt til at hjælpe og vejlede dig og svare på arkivfaglige spørgsmål.

    • Skriv dit spørgsmål til os via kontaktformularen Spørg Rigsarkivet
    • Eller ring og tal med en arkivar på +45 41 71 72 02 mandag-torsdag kl. 12-15 og fredag kl. 10-13.
  • Hvordan kontakter jeg Rigsarkivet?

    Rigsarkivets hovednummer er ikke i funktion, så længe vi arbejder hjemmefra. Du kan fortsat kontakte Rigsarkivet på mailbox@sa.dk.

    Har du arkivfaglige spørgsmål:

    • Skriv til os via kontaktformularen Spørg Rigsarkivet
    • Eller ring og tal med en arkivar på +45 41 71 72 02 mandag-torsdag kl. 12-15 og fredag kl. 10-13.
  • Jeg har arkivalier indlånt til læsesalen. Hvad sker der med dem?

    Vi har forlænget lånetiden for alle aktive lån, altså arkivalier, der allerede er ankommet til læsesalen frem til 12. juni. Den maksimale lånetid er desuden midlertidigt forlænget, så man kan forlænge indlån i op til seks måneder i stedet for de sædvanlige tre. Du kan naturligvis altid tjekke lånestatus, forlænge eller afslutte lån fra ”Mine sider”.

  • Kan jeg stadig søge om adgang til arkivmateriale og forvente svar indenfor 15 dage?

    Ja, du kan søge om adgang til materiale, der ikke er umiddelbart tilgængeligt. Men vi kan desværre ikke honorere vores normale og ellers lovpligtige frist på 15 dage, så længe medarbejderne skal arbejde hjemmefra uden adgang til arkivalierne. Se Kulturministeriets særbekendtgørelse om sagsbehandlingsfrister.

  • Hvordan får jeg vejledning om køb af arkivundersøgelser?
    • Skriv til MailboxIV@sa.dk
    • eller ring +45 41 71 72 01 mandag-torsdag kl. 12-15 og fredag kl. 10-13.
  • Kan jeg bestille arkivalier til læsesalen?

    Ja, du kan godt bestille arkivalier i Daisy. Der er dog ingen ekspedition til læsesalene foreløbigt.