Børneskæbner i protokollerne: Børns skolegang og opdragelse i 1800-tallet – Foredrag

Hvordan formede børns skolegang og opdragelse sig i 1800-tallet? Og hvor finder vi kilderne, der fortæller os om vore forfædres skolegang? Gratis foredrag på Rigsarkivet, Viborg.

I 1814 underskrev kong Frederik 6. et sæt af skolelove, der kom til at udgøre fundamentet for den danske folkeskole til langt op i 1900-tallet. Lovene betød, at alle børn skulle gå i skole senest fra det fyldte 7. år, og indtil de kunne konfirmeres. Et barn skulle nemlig have et vist mål af kundskaber i læsning og religion for at kunne gå til præst.

Børns skolegang formede sig dog meget forskelligt. Skolegang betød for en pige fra et velhaverhjem undervisning i en privatskole, for hun havde brug for en mere omfattende uddannelse, end hun kunne få i den offentlige skole. For en dreng af husmandsforældre betød skolegang den lokale landsbyskole. Skolelovene omfattede tillige marginaliserede gruppers børn, som også skulle konfirmeres, uanset om de var handicappede, kriminelle eller adfærdsvanskelige. For disse børn fik skole og undervisning et helt andet forløb.

Skolernes og institutionernes arkiver gør det muligt for os at følge de forskellige grupper af børn, både drengen fra det velbeslåede hjem i købstaden og husmandsdatter fra den lille landsby. I foredraget ser vi nærmere på de skoler og institutioner for børn og unge, der fandtes i 1800-tallet, og ikke mindst på hvilke oplysninger man kan finde om enkeltpersoner, hvad enten de gik i en landsbyskole, var sat i pleje eller anbragt på en anstalt.

Ved: Christian Larsen, Arkivar, seniorforsker, ph.d., Rigsarkivet, København

Tid og sted

  • Sted: Rigsarkivet, Viborg
  • Tidspunkt: 15:00-16:00
  • Dato: 22-11-2018
  • Pris: Gratis

Tilmelding

  • Tilmeldingsfrist: 20-11-2018

Tilmeld dig foredraget her