Sådan bestiller du oplysninger om dig selv i Rigsarkivet

Du har som hovedregel ret til at se oplysninger om dig selv, der findes i Rigsarkivet. Se hvordan du bestiller og læs om processen for din begæring.

Du bestiller oplysninger om dig selv her:

Vi kan ikke finde dine oplysninger via dit CPR-nummer

Se en kort film om, hvordan vi finder oplysninger i arkiverne:

Spørgsmål og svar

+ Åben alle- Luk alle
  • Hvorfor kan Rigsarkivet ikke finde mine oplysninger via mit CPR-nummer?

    De myndigheder eller institutioner, der i sin tid har skabt dokumenterne, har oftest ordnet deres sager anderledes end udfra CPR-numre. For at finde frem til din dokumentation, skal vi ofte i flere forskellige myndigheders arkiver, med hver sit system af registre, kartoteker og journaler.

    Derfor beder vi dig om bestemte oplysninger i bestillingsblanketten, hvor du skal oplyse, så godt du kan:

    • hvor du boede, da sagen blev behandlet eller begivenheden fandt sted
    • den myndighed, der var involveret (Fx Hjørring amt, Ankestyrelsen eller Roskilde byret)
    • tidspunkt eller periode (fx ’14. oktober 1966’ eller ’Jeg var på børnehjemmet hele 1973 og lidt af 1974’)
    • dit navn – på daværende tidspunkt
    • sagens journalnummer eller andre oplysninger, du tror kan hjælpe dig

    Jo mere præcis og konkret du er, jo nemmere og hurtigere kan vi finde dine oplysninger.

  • Skal jeg oplyse mit formål med bestillingen?

    Det er ikke et krav at du oplyser, hvad du skal bruge oplysningerne til, men hvis du beskriver dit formål, kan vi ofte give dig en bedre eller hurtigere hjælp.

  • Hvordan modtager jeg oplysningerne om mig selv?

    Rigsarkivet sender som udgangspunkt dine oplysninger direkte til din E-boks. Hvis der er tale om mange dokumenter, får du et link i E-boks, hvor du kan klikke dig videre ind og hente dine dokumenter. Læs mere om digital kommunikation med Rigsarkivet.

    Hvis du ikke har E-boks, kan vi sende udskrifter af dokumenterne med fysisk post, eller du kan hente udskrifter på en af Rigsarkivets fire læsesale i København, Odense, Aabenraa og Viborg.

  • Hvornår får jeg svar fra Rigsarkivet?

    Vi oplever en meget stor interesse for at bestille egne oplysninger. Derfor og som følge af restriktioner i forbindelse med corora, kan vi pt. ikke leve op til vores normale svartid på 15 hverdage, fra vi har modtaget din bestilling.

    Vi gør hvad vi kan, for at du får svar hurtigst muligt, men du må forvente at der pt. går 3-6 måneder, før du får svar.

    Se Bekendtgørelse om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område.

  • Bør jeg i stedet henvende mig hos den myndighed eller institution, der var involveret?

    Myndighederne afleverer deres sager og dokumenter til Rigsarkivet i forskellige intervaller – fx årligt eller hvert femte år. Hvis de oplysninger du søger er nyere end 5 år, kan du med fordel starte med at kontakte den myndighed eller institution, der var involveret i din sag.

  • Hvilken ret har jeg til at se personoplysninger, der findes i Rigsarkivet?

    Arkivloven giver dig ret til at få udleveret oplysninger om dig selv i offentlige arkiver gratis.

    Ønsker du indsigt i materiale, der ikke handler om dig selv, kan vi også hjælpe dig. Dog på forskellig måde, alt efter hvad det er, du søger.

    Hvis materialet er frit tilgængeligt:

    Hvis materialet ikke er frit tilgængeligt:

    Læs om tilgængelighedsfrister på arkivalier.

  • Kan jeg klage over Rigsarkivets svar?

    I Rigsarkivets svar til dig, sender vi en begrundelse og konkret klagevejledning, hvis du ikke får alle de oplysninger, du har bestilt, inden for vores sagsbehandlingstid på 15 hverdage.