Sådan bestiller du oplysninger om dig selv i Rigsarkivet

Du har som hovedregel ret til at se oplysninger om dig selv, der findes i Rigsarkivet. Se hvordan du bestiller og læs om processen for din begæring.

Du bestiller oplysninger om dig selv her:

Har du ikke Nem-Id, så kontakt Rigsarkivet.

Spørgsmål og svar

+ Åben alle- Luk alle
  • Hvilke oplysninger skal jeg give Rigsarkivet, for at bestille oplysninger om mig selv?

    Vi har brug for nogle bestemte oplysninger, for at vi kan finde de dokumenter, du ønsker indsigt i. Når du udfylder blanketten beder vi dig oplyse, så godt du kan:

    • den myndighed, der var involveret (Fx Hjørring amt, Ankestyrelsen eller Roskilde byret)
    • tidspunkt eller periode (fx ’14. oktober 1966’ eller ’Jeg var på børnehjemmet hele 1973 og lidt af 1974’)
    • hvor du boede, da sagen blev behandlet eller begivenheden fandt sted
    • sagens journalnummer eller andre oplysninger, du tror kan hjælpe dig

    Jo mere præcis og konkret du er, jo nemmere og hurtigere kan vi finde dine oplysninger.

  • Skal jeg oplyse mit formål med bestillingen?

    Det er ikke et krav at du oplyser, hvad du skal bruge oplysningerne til, men hvis du beskriver dit formål kan vi ofte give dig en bedre eller hurtigere hjælp.

  • Hvordan modtager jeg oplysningerne om mig selv?

    Rigsarkivet sender som udgangspunkt dine oplysninger til din E-boks. Hvis der er tale om mange dokumenter, får du et link i E-boks, hvor du kan klikke dig videre ind og hente dine dokumenter. Læs mere om digital kommunikation med Rigsarkivet.

    Hvis du ikke har E-boks, kan vi sende udskrifter af dokumenterne med fysisk post, eller du kan hente udskrifter på en af Rigsarkivets fire læsesale i København, Odense, Aabenraa og Viborg.

  • Hvornår får jeg svar fra Rigsarkivet?

    Vi oplever en meget stor interesse for at bestille egne oplysninger. Derfor og som følge af corora-restriktionerne, kan vi pt. ikke leve op til vores normale svartid på 15 hverdage, fra vi har modtaget din bestilling.

    Vi gør hvad vi kan for at du får svar hurtigst muligt, men du må forvente at der går flere måneder, før du modtager resultatet af din bestilling.

  • Bør jeg i stedet henvende mig hos den myndighed eller institution, der var involveret?

    Myndighederne afleverer deres sager og dokumenter til Rigsarkivet i forskellige intervaller – fx årligt eller hvert femte år. Hvis de oplysninger du søger er nyere end 5 år, kan du med fordel starte med at kontakte den myndighed eller institution, der var involveret i din sag.

  • Hvilken ret har jeg til at se personoplysninger, der findes i Rigsarkivet?

    Arkivloven giver dig ret til at få udleveret oplysninger om dig selv i offentlige arkiver gratis.

    Ønsker du indsigt i materiale, der ikke handler om dig selv, kan vi også hjælpe dig. Dog på forskellig måde, alt efter hvad det er, du søger.

    Hvis materialet er frit tilgængeligt:

    Hvis materialet ikke er frit tilgængeligt:

    Læs om tilgængelighedsfrister på arkivalier.

  • Kan jeg klage over Rigsarkivets svar?

    I Rigsarkivets svar til dig, sender vi en begrundelse og konkret klagevejledning, hvis du ikke får alle de oplysninger, du har bestilt, inden for vores sagsbehandlingstid på 15 hverdage.